Já Vegetarián - Aneb jak to všechno začalo

29. října 2008 v 3:46 | Ethnea |  Svět vegetariána
Proč jsem se stala vegetariánem...



Proč jsem se rozhodla napsat o svém rozhodnutí stát se vegetariánem? Nejspíš proto, že to může někoho inspirovat. I mě inspirovalo hodně lidí.

Můj důvod byl čistě morální. Žádné zvažování zdravotních důsledků (ačkoli, ano, vegetariánská strava je zdravější, pokud není úplně jednostranná, ale to nebyl důvod). Rozhodla jsem se sama, za sebe a pro sebe. Vždycky jsem věděla, že bych nedokázala zabít zvíře. Naštěstí jsem natolik dospělá, abych pochopila, že je tedy pokrytecké jíst zvířata zabitá někým jiným. Pro svůj život nepotřebuji zabíjet a nechat zabíjet.

Jsem vegetariánem od září 2007. Přemýšlela jsem o tom už dlouho, ale nebyla jsem dost odvážná, abych tuto změnu realizovala. Nikdy jsem o svém rozhodnutí nepochybovala, ani ho nechtěla změnit. Nikdy jsem také svůj názor nikomu nevnucovala, ani nikoho nepřesvědčovala.

K prvnímu kroku mi stačilo vidět několik videí a přečíst si pár článků. Na takové jsem třeba narazila u Kyklopa. Viděli jste někdy vraždění zvířat na jatkách? Myslím to skutečné, surové, špinavé a bezcitné vraždění. Ne vyumělkované záběry komerčních televizí, kde zvíře dostane ránu z milosti a jeho mrtvé tělo putuje kamsi dál. Mám na mysli zabíjení ve smyslu pouhého omráčení zvířat, řezání do jejich ještě živých těl, zmítající se nohy, křeč a stříkající krev. Člověk ještě nemusí být nutně vegetarián, aby něco takového odsoudil. Bohatě stačí vidět podmínky chovu hospodářských zvířat. Žádná podestýlka, nekvalitní krmivo smíchané s antibiotiky, příšerný zápach a nulová možnost pohybu.

Zjistila jsem, že nemusím být součástí toho všeho. A překvapivě to bylo velmi silné rozhodnutí, bez pochybností, zda to dokážu (protože jsem dříve měla ráda maso). Dokonce jsem pocítila silný stud, že jsem k této změně už nedospěla dříve. Jsou totiž jen dvě možnosti: buď vegetariánem být chcete, nebo ne. Není nic mezi tím. (Zanedbatelnou výjimkou mohou být děti závislé na rodičích, které si nemohou vybrat.) Ale všechna ostatní: "Já bych chtěl, ale…" jsou jen výmluvy. Přiznávám, také jsem se vymlouvala.

S tím souvisí i argumenty druhé strany. Respektive lidí, kteří se vegetariány stát nechtějí. V zásadě argumentují zdravotními riziky a nedostatkem pro život důležitých látek. Dříve jsem podobným, rádoby chytrým řečem věřila, protože se mi to, lidově řečeno, hodilo do krámu. "Vidíte, není to zdravé, bude mi chybět tohle a tamto, proto nemohu být vegetariánem." Jenže potom si člověk přečte pár článků a zjistí, že to není tak docela pravda. Nejlepším důkazem jsou tisíce vegetariánů po celém světě, kteří se těší dokonalému zdraví. A za sebe mohu říct, že i já se těším dobrému zdraví. Nic mi nechybí…

Zpočátku není na škodu prohlédnout si seznam pro tělo nezbytných vitamínů, minerálů a živin a zjistit si, z kterých potravin se dají získat. Nejhorší je, když je vaše strava zpočátku hodně jednostranná, protože vůbec nevíte, co máte pořádně jíst. Není nic jednoduššího, než si opatřit kuchařku, nebo ještě lépe, mrknout se na internet. (Já jsem prostě experimentovala).

V současné době přemýšlím o veganství. Nebývá vůbec přijato kladně veřejností, ale ve svém důsledku je logickým pokračováním vegetariánství. Abych se mohla stát veganem, budu se muset pravděpodobně přestěhovat do většího města, protože tady neseženu moc potravin, které jsou pro vegany vhodné. Zatím je to možná je výmluva, protože na tento krok ještě nejsem připravená. Ale možnost nákupu vhodných potravin mi to určitě usnadní.

Nikoho nenutím, aby se změnil. Nikoho nepřemlouvám. Pokud vás tento článek donutí k zamyšlení, stačí mi to.

Postupně sem přidám nějaké další povídání a také nějaké diskusní téma. Určitě přidám své osvědčené recepty, třeba někoho inspirují.


Pozn.:

Vegetariáni: nejedí žádné maso (ani kuře, ryby - to je přece také maso)

Vegani: nejedí žádné živočišné produkty (maso, mléko, vejce, med...)

Laktovegetariáni: nejedí maso a vejce (mléčné produkty ano)

Ovovegetariáni: nejedí maso a mléčné produkty (vejce ano)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Venkovan Venkovan | 29. října 2008 v 17:22 | Reagovat

Docela Vám fandím ač vegetariánem nejsem .Možná je škoda,že náš trh není tak pestrý jako třeba v Indii co se zeleniny týče.Tam je to součástí kultury,to nejedení masa.

2 Ethnea Ethnea | Web | 29. října 2008 v 17:59 | Reagovat

Venkovane: Naprosto souhlasim. Ono totiz i Americani maji neuveritelny vyber vegetarianskych/veganskych jidel a restauraci. My jsme tu bohuzel sto let za opicemi.

3 andulii andulii | Web | 9. června 2009 v 16:07 | Reagovat

vegan?? tyyjo co bys jedla???vždyť mléko je všude....

4 andulii andulii | Web | 9. června 2009 v 16:08 | Reagovat

i takové sušenky nebo tak... namadá mě poze chleba zelenina marmelada ...brambory...

5 Ethnea Ethnea | Web | 13. června 2009 v 12:05 | Reagovat

No vidis, to je presne ten pristup, napadaji te typicke veci, ktery Cech ji.
Muzes jist bezvajecne testoviny, brambory, lusteniny, ryzi, spoustu druhu peciva, veskerou zeleninu, ovoce, orechy, sojove a ryzove mleko - takze si upeces klido i kolac. Uz jsem mela i veganskou cokoladu - je moc dobra. Prodavaji i veganskou zmrzlinu ze sojoveho mleka. A prave kdyz normalni mleko nahradis sojovym/ryzovym, muzes si treba udelat i nejakou mnam omacku na spagety, zapecenou zeleninu/testoviny/brambory. Muzes si dat i pizzu nebo sendvic.
Muzes jist strasne moc veci, kdyz opravdu chces.
Ja se zatim neumim vzdat syra, to asi nebude uplne snadne. Ale az se vyhrabu tady z te diry, kde bydlim, tak v obchode se zdravou vyzivou se da nakoupit takovych veci, ktere bude clovek ochutnavat mesice.

6 Hwi Hwi | 14. června 2009 v 11:02 | Reagovat

Mně nejde na rozum princip. Jsme přece součástí potravního řetězce, nebo ne? Žer, nebo budeš sežrán, zab, nebo budeš zabit. Tako to chodí.
Uznávám, že zabíjení zvířat na jatkách bylo, je a bude kruté. Takoví jsou lidé. Nesouhlasím s tím, ale co proti tomu můžu dělat? Zachráním snad životy tím, že nebudu jíst maso? Myslím, že ne...
I tak ale vegetariány obdivuji, já bych to prostě bez masa nedokázala. :-)

7 Ethnea Ethnea | Web | 15. června 2009 v 4:13 | Reagovat

Mas urcite pravdu, Hwi, zer nebo budes sezran. Ja bych byla v tom krutem svete sezrana. Nastesti mam na vyber. A to je prave ono. Nejsem hnana instinktem, mam svobodnou vuli, ktera me necha vybrat. Nemusim zabijet, abych prezila.

8 Beek Beek | Web | 10. července 2009 v 10:33 | Reagovat

To je pravda...sama se pokousim byt vegetariankou  - ale cas od casu jim ryby (rodice porad maji kecy o tom ze musim jist maso aspon jednou tydne :P)... a pokud jde o "zer nebo budes sezran", podle me sice nejezenim masa zivoty nezachranis, ale das najevo svuj nazor a nesouhlas s timto zachazenim se zviraty, prumyslovymi chovy a tak. Protoze cim vic lidi nebude kupovanim masa podporovat tohle vrazdeni, tim mensi budou zisky tech chovu, teoreticky by to mohli omezit. Teoreticky :( Ale nadeje umira posledni ;-) Taky se mi moc libi bio - vlastne tihnu k tomu jist jen bio. Je to takovy, jak to priroda zamyslela. Prirozeny. Samozrejme bydlim taky v miste kde k my radosti v obchodech najdes maximalne biotyčinky :P :( ae snad se to rozroste...

9 Ethnea Ethnea | Web | 14. července 2009 v 18:42 | Reagovat

Tak takove misto s takovymi obchody znam. Tady u nas neni bio, ani co by se za nehet veslo. Takze jedine dojet pekne daleko. Nastesti mam hodou segru, ktera mi vozi bio mnamky z Pardubic. =)

10 Beek Beek | Web | 16. července 2009 v 14:24 | Reagovat

jee, tak to si mozna udelam vylet do Pardubic :D

11 Ethnea Ethnea | Web | 17. července 2009 v 5:30 | Reagovat

Jo jo, je tam super prodejnicka, takova mala, rodinna. Tam maji bezva veci. Minule mi segra privezla veganskou cokoladu (ani se neptej na cenu) ze surovych neprazenych kakaovych bobu. =)

12 Cherees Cherees | Web | 23. července 2009 v 23:36 | Reagovat

Já jsem divná. Nejsem moc příkladnej vegetarián :D Ale asi to bude touto dobou.. Jím jen kuřecí, a málo kdy z vlastního přesvědčení. Jinak nejím žádné jiné maso(ani ryby-fuj).. Takže by se dalo říct, že jsem vegetarián, no ale přeci jen kuřecí mso si občas dám..
Například nechápu mámu, ta by bez masa nepřežila :D YTo já jo, stačil by nějaký ostrov, ovoce a spousta rýže :D Plus nějakej krasavec- např. dr. House a bylo by to  super :D
Nechápu, jak jsem jako malá(prej) mohla jíst škvarky :D Blé :D

13 Ethnea Ethnea | Web | 24. července 2009 v 4:31 | Reagovat

Cherees, tak to nejsi vegetarian, kdyz jis maso. Kure je prece take zivy tvor.

Ale i ja jsem jako dite jedla maso, a dokonce jsem tvrdila, ze bych bez nej nemohla zit. Moje rodina me nechape, take maso ji. K tomuhle musi clovek ale sam dojit.

14 žraločí ňamka žraločí ňamka | Web | 26. srpna 2009 v 9:19 | Reagovat

mě se vegetariánsken přístup docela líbí, třeba s tim taky někdy začnu...

Ale jak to děláš třeba s obědama?(Nám ve školní jídelně vegetariánský jídly nevařej.)To si každej den vaříš oběd?

15 Really strange person Really strange person | Web | 26. srpna 2009 v 12:13 | Reagovat

Tohle téma se mi vážně zdá zajímavé. Zná spoustu lidí, kteří vegetariány byli, jsou nebo chtějí být. Já osobně jsem nikdy nikoho nepodporovala v tom, aby byl vegetariánem. Mně se to prostě nezdá xP Sama říkáš, že si zdravá, ale jak dlouho si vegetariánem ?!! Podle všeho si vegetariánem dva roky. Osobně si myslím, že na to, že si nejedla celý život maso, doplatíš až ve starším věku. Podle mě prostě maso potřebujeme k růstu svalové tkáně nebo jak se tomu nadává. Příkladem jsou dlouholetý vegetariáni, které znám. Oni nemají sílu, nemají svaly! Většinou s ejedná o drobné, vyhublé lidi. Já jsem od mala učená tomu, abych jedla maso. Když jsem byla menší bylo mi líto zvířat, které jíme. Pořád mi je jich líto. Ale tak to prostě je. Člověk je predátor a jak Hwi píše:Žer, nebo budeš sežrán. Jestliže žrát nebudeš, budeš sežrán přemnoženýma tvorama xP Ale je to můj názor...Já jsem prostě všežravec, jako moji předci. Nebudu se snažit změnit potravní řetězec, protože někdo prostě chtěl, abychom takový byli. Všežravci, obávaní predátoři!

S pozdravem Karolínka, která prostě má svůj názor, kterej jí nikdo na světě nevezme xP

16 Šárka Šárka | Web | 7. září 2009 v 11:49 | Reagovat

Já bych se ráda stala vegeteriánem. Ani teď maso moc nejím. Ale u ryb bych zůstala, podle mě stačí, když se přísun masa omezí pro začátek alespoň na ryby. Jsou opravdu zdravé, hlavně jejich tuk. Nicméně jedna moje kamarádka už od 11 let maso nejí, je normálně vysoká a zdravá.  :-)

17 leni leni | Web | 11. září 2009 v 13:25 | Reagovat

Ahoj, já sice vegetarián nejsem, ale snažím se hlavně z morálních důvodů jíst masa co nejmíň, a preferuju maso z takových zvířat, která nemusela celý život prožít v bolesti a stresu (jako že ve velkochovech). Nevadí mi občas sníst maso z bio-chovu nebo ryby. A když jsem někde na návštěvě, tak se snažím nedělat problémy a jíst, co mi dají. Zato doma vařím hodně ze zeleniny nebo s tofu a tak. A moc držím palce každému, kdo se pro vegetariánství rozhodl. A až ti bude někdo tvrdit, že nebudeš zdravá a silná, tak ho pošli do ringu za Honzou Mullerem (http://www.honzos.com/)  8-)

18 Ethnea Ethnea | Web | 11. září 2009 v 21:23 | Reagovat

2 leni: Moc Ti dekuji za fajnovy a pozitivni komentar. Opravdu me velmi potesil. Na reci o zdravi moc nedam. Sama vim, jak mi je. Kdyby bylo vegetarianstvi skutecne nezdrave, uz bych to na sobe poznala. Ale ja se citim skvele. Neni nad osobni zkusenost. A tobe moc fandim, i to, co delas, je velmi prospesne.
Nikdy jsem nikoho nepresvedcovala, ani mu nevnucovala svuj nazor. Bohuzel naopak je to velmi caste.

19 Miriabel Miriabel | Web | 11. září 2009 v 23:54 | Reagovat

Clanek je moc pekny a pravdivy. Tech zvirat je mi taky moc lito a reci typu kdyz prestanu jenom ja, nic se nezmeni, nemam rada, jenze mam alergii na lepek a mleko, tudiz nemam na vyber z tolika potravin a maso - podle doktorky - alespon obcas musim:/ alespon se nemaluju a sampony pouzivam vetsinou netestovane na zviratech, ale to je asi jina kapitola :) jenom jsem chtela, at vis, ze me tvuj blog zaujal a rada se vratim :)

20 Ethnea Ethnea | Web | 12. září 2009 v 0:20 | Reagovat

2 Miriabel: Dekuji za krasny komentar. Jak ja rikam, cokoli, co udelas, i treba maly krok, je dobre a uzitecne.
Tvoje alergie je velice neprijemna a urcite to nemas vubec jednoduche.  ;-)
Jsem moc rada, ze se vratis. Budu se snazit te nezklamat.

21 Ethnea Ethnea | Web | 12. září 2009 v 0:27 | Reagovat

2 Šárka: Sarko, verejnost, v obecnem slova smyslu, zastava nazor, ze co je jine, je spatne. Vegetariani jsou jini, tedy jsou spatni. Ale jak jsi sama rekla, Tvoje kamaradka je zdrava. Ja se take citim zdrava. To je dulezite!
Moje segra ji take skoro vyhradne ryby, vyjimecne kure. Jine maso snad ani ne, pokud vim.  :-)

22 Great Mhery Great Mhery | Web | 15. září 2009 v 16:05 | Reagovat

Já nejsem úplný vegetarián a netvrdím to o sobě, ačkoliv nejím hovězí, vepřové,... Jím jenom pár ryb a kuře. Ovšem mám spolužačku, která o sobě roztrubuje,že je vegetariánka ,ale... Ve škole vepřové nepoklne, to pravda je, ale v KFC do sebe souká maso v pohodě...
Já jsem ovšem toho názoru, že pravdou asi bude,že nějaké to maso do sebe člověk nasoukat musí (něco jiného je nějaké) a stačí málo. Ale zase, v mé rodině to nikdo nechápe, všichni jsou to ti, pro které je hovězí maso ňamka... Maso milují... A mě je z hovězího a vepřového... No nechutná mi a jím ho s odporem, takže když už tak kuře a ryby.

23 Ethnea Ethnea | Web | 15. září 2009 v 18:12 | Reagovat

2 Great Mhery: Znam presne takove lidi. Holcina ve skole tvrdila: Jee, ja jsem taky vegetarianka. Moje odpoved byla: to je super. A ona pokracovala: jim jenom ryby, kure a sunku. Moje odpoved byla: uh coze?
Nekdo nedavno rozebiral, ze lide, kteri neji maso, se honosne nazyvaji vegetariani, jako kdyby byli neco vic. O tom to neni. Ale clovek, ktery neji maso, a vegetarian, to je neco jineho. Vegetarian neji ani zadne jine produkty masneho prumyslu. Zadny masovy vyvar, zadne sadlo...
Moje rodina je take zatizena na veprove a hovezi. Moje jidla nejedi, protoze tam chybi prave to maso... Me take nechapou, ale zvykli si. Proste uz to tak berou.

24 Sommerville Sommerville | 16. září 2009 v 0:45 | Reagovat

Fandim Ti. =)

25 Nancy Nancy | Web | 21. září 2009 v 20:33 | Reagovat

Hehe, zdá se, že jsem tu jediná veganka.
Jenže já nad tím nikdy nepřemýšlela, já prostě jednoho dne nemohla jíst maso. Prostě to nešlo. A pak vejce, mléko, atp.
Ale narozdíl o Tebe nejsem tak zdravá- nedostatek železa a anémie.
Ale já si nemyslím že to je kvůli vegánství, i když to tomu mohlo trochu pomoct. :)

26 Ethnea Ethnea | Web | 22. září 2009 v 3:13 | Reagovat

2 Nancy: Moc rada bych se k veganstvi dostala, ale zatim nejsem pripravena a bylo by to trochu vynucene. Uvidime, kdy k tomu dojdu (a jestli vubec).

27 Nancy Nancy | Web | 22. září 2009 v 16:06 | Reagovat

Správný přístup. :)

28 macek macek | 23. září 2009 v 13:28 | Reagovat

Ahoj,
já jsem taky vegetariánka asi už tak 6 let a je to fajn a doufám že se dostanu k veganství ale teď to není možný pač jsem na intru :-! s tvým článkem souhlasím a doufám že je takových lidiček víc!!! dík

29 Ethnea Ethnea | Web | 23. září 2009 v 14:06 | Reagovat

Ahoj macku, je super, ze jsi vegetarian uz tak dlouho. A jak jsem uz psala vyse, k veganstvi musi clovek dospet a musi k tomu mit podminky. Takze zadny stres, jednou to prijde. =)
Dekuju za podporu.

30 monyka monyka | Web | 21. listopadu 2009 v 16:28 | Reagovat

myslim si,že na vegetariánství neni nic špatného...ale zase to závisí na člověkovi...někdo s tim nemusí mít problémy a bejt zdravej a na někom se to podle mě v budoucnosti pěkně podepíše...já same osobně mám víceméně nechutenství k masuů-ale občas takovej kuřecí řízek či šunku si dám...maso podporuje tvorbu svaloviny a když třeba děláš nějaký spor u,kterýho fakt ty svaly potřebuješ,je podle mě špatný být vegetarián,ale jinak myslim,že to žádný problém být nemusí......horší je to už s veganstvín...což je už podle mě ,s prominutim,dost uhozená věc:) tim že by člověk nepil mléko,nebo nejedl žádný mléčný potraviny, si podle mě pěkně koleduje o opravdu hnusný nemoci...sice se to dá nahradit,jak tu píšeš sojovým nebo rýžovým mlékem...ale i tak při nejlepším člověk v 50letech pak bude vůbec rád že ještě nezkončil na vozíčku...třeba taková Osteoporósa,která opravdu neni moc příjemná,čeká podle mě každýho vegana,ve starším věku....takže podle mého názoru: vegetariánství ano,veganství ne ;-)

31 Monique Monique | Web | 14. února 2010 v 18:07 | Reagovat

Ja som vegetariánka a súhlasím s tvojimi názormi :) Zaujímalo by ma, koľko máš rokov? Ja som totiž vegetariánka ešte len rok, ale aj u mňa to bolo pevné rozhodnutie a hanbím sa, že som s tým nezačala skôr.

[30]: Ľudia sú tak sebeckí... nechápem, ako z celého tohto článku môžeš riešiť dookola len zdravie? Pre mňa je prvoradé to, aby som sa nezúčastňovala na niečom tak nízkom ako je jedenie zvierat...

A, ja tiež nie som vegánka, stále u mňa ešte prežívajú tie výhovorky. Snáď sa k tomu niekedy dostanem, ale mám 13, takže snáď až niekedy v dospelosti.

32 Jája Jája | Web | 11. dubna 2010 v 18:45 | Reagovat

Napsala jsi to moc hezky... zajímalo by mne, jak na tom jsi dnes?

33 Jája Jája | Web | 11. dubna 2010 v 18:48 | Reagovat

Jen taková drobnůstka - cesta k snadnějšímu veganství není do většího města, ale naopak na venkov. K vlastnímu zásobení :)

34 ethnea ethnea | Web | 11. dubna 2010 v 19:19 | Reagovat

[32]: No jsem na tom porad stejne. =)
S tim venkove mas mozna pravdu, ale bohuzel, clovek si vsechno vypestovat nemuze, nehlede na to, ze trend doby nas zene spise do mest. (Na malickem meste ziju skoro 25 let a vidim, jake je to utrpeni, kdyz clovek neco potrebuje. Nemluvim uz o jakemkoli kulturnim/sportovnim vyziti).

35 psi-kraska psi-kraska | Web | 10. května 2010 v 14:32 | Reagovat

A můžu být vegetarián, ikdyž budu jíst mléko, sýr a vejce?

36 ethnea ethnea | Web | 14. května 2010 v 8:28 | Reagovat

[35]: Cetla jsi vubec ten clanek, vcetne poznamky?

37 Jája Jája | Web | 16. května 2010 v 15:45 | Reagovat

[34]: Aha, tak to pak chápu... malinký město nedává možnost si pěstovat - ani koupit... o sportovně kulturním vyžití ani nemluví... tak ještě že máš tady u nás v Pcicích sestru zásobitelku :-D
Ale určitě máte když už nic jinýho větší klid, míň smrádečků, míň uspěchaný a ustaraný lidi, ne? :-)

38 ethnea ethnea | Web | 16. května 2010 v 18:28 | Reagovat

[37]: No zase mame takove ty malomestacke problemy, kdy se lidi drbou na potkani - to je hnus. A uspechane je to mnohem vice, nez ve meste. Ja vim, ono se to nezda. Jenze kdyz musis do prace dojizdet v idealnim pripade jen dvacet kilometru, dost casto i sedesat, tak z toho dne uz moc nezbyva. Za svitani (a mnohdy i pred nim) vyrazit, navecer se vratit... Je potreba cokoli koupit? Hura do velkeho mesta, a kdy jindy nez o vikendu, pres tyden to neni proveditelne... No to jen pro ilustraci, snad mi rozumis. =)

39 Amelie Amelie | Web | 4. září 2011 v 22:48 | Reagovat

Moc hezky napsané. Já nejsem vegetarián, ale maso jím jen občas.

40 timi timi | 14. října 2011 v 20:44 | Reagovat

Ahoj, někdy bych taky chtěla být vegetariánka, ale nevím, zaprvé je mi jedenáct,rodiče...zadruhé jezdím na koních, což je celkem náročný, ale časem uvidím :-)Každopádně se mi tvůj článek líbil a všem držím palce aby jim vegetariánství vydrželo, popř. veganství  :-) ;-)
                            timka :-)

41 bludickka bludickka | Web | 4. ledna 2012 v 6:38 | Reagovat

veganka bych být nemohla. Miluju sýr. Dokonce si myslím, že jsem na něm závislá :) Maso nejím odmalička. Nikdy mi nechutnalo. Občas mě rodiče nebo ve školní jídelně donutili. Výjimečně si dám kuřecí prsíčka. Nemůžu si pomoct, ale maso mi nikdy nechutnalo. Už odmalička jsem k němu měla odpor a jsem za to docela ráda.

42 Zbyněk V. Zbyněk V. | 24. března 2012 v 12:42 | Reagovat

Já také nyní už skoro nejím maso...myslím si ale, že na pití mléka či konzumaci sýra není nic špatného, pokud tomu předchází zdravý a veselý chov zvířat. Nepotřebuji zabít abych žil a už vůbec aby někdo zabíjel za mě, abych mohl žít. Pochopení tohoto je jednou z věcí, které je potřeba pochopit k dalšímu schůdku pyramidy a stát se tak, vyšší bytostí. NAVŠTIVTE MÉ STRÁNKY NA: www.dobramysl.webnode.cz

43 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 12. srpna 2013 v 13:57 | Reagovat

Nechci být šťoura, ale s plodinami se taky nepěkně zachází. Sekají se, melou, drtí. Co když je to taky bolí?
Jenže při tom nekvičí a nekrvácí, tudíž je to zřejmě pro vegetariány eticky přijatelné. ;-)

44 ethnea ethnea | Web | 12. srpna 2013 v 20:06 | Reagovat

[43]: Typickej trolli prispevek, od cloveka tveho kalibru bych cekala aspon nejaky ten rozumny argument ne placnuti dlani do vodni hladiny. :-)

45 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 12. srpna 2013 v 21:31 | Reagovat

[44]: Co je na tom příspěvku nerozumného? Mě by jen zajímalo, kde se v lidech, kteří se dojímají nad krvácejícími zvířátky, bere ta jistota, že rostliny nic nebolí a že netrpí.
Já vůbec tak nějak nechápu, proč vegetariáni tak rádi zdůvodňují proč nejí maso. To přece není třeba nijak zdůvodňovat. Někdo nechce jít maso, tak ho nejí a je to čistě jeho věc. Ale proč k tomu dodávat ty argumenty o krvácejících zvířátkách? Já třeba nejím zemlbábu a nemám potřebu to někomu zdůvodňovat. Prostě mi zemlbába nechutná. Nebudu si vymýšlet nějaké teze o tom, že nejím zemlbábu proto, že je mi líto těch jablek. ;-)  :D

46 ethnea ethnea | Web | 13. srpna 2013 v 3:20 | Reagovat

[45]: Jenze to je ten problem, ktery nepochopis. Mne maso chutnalo, kdyz jsem ho prestala jist, me rozhodnuti bylo ciste eticke. Takovych lidi je vic, svym chovanim nikomu neublizuji. :-) Takze se o tom bavi, jako se nekdo jiny bavi treba o fotbalu.
Nerozumne je to, ze kdyz chces argumentovat bolesti u rostlin (boze opravdu se o tomhle bavime?), mohl by sis o tom neco nastudovat. Moje stredoskolska biologie mi staci na to, abych verila, ze rostliny netrpi bolesti, protoze nemaji CNS a mozek. Ale mozna mas nejake vyssi vzdelani a mohl bys nas vsechny poucit. :D
Proc ti vlastne tak strasne vadi, ze nekdo neji maso a nechce zabijet zvirata? Ublizuje to tobe nejak?
Kdybych nevidela tvuj podpis a necetla tve clanky, proste bych na podobny komentar nalepila stitek Troll a dal bych ho neresila.
Je mi jasne, ze ti o "seriozni debatu" nejde, ale bohuzel to cele nevyznelo ani jako dobry vtip. Tak jsem na rozpacich.

47 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 13. srpna 2013 v 11:51 | Reagovat

[46]: Mně vůbec nevadí, že někdo nejí maso. Já jako zarputilý vyznavač své vlastní svobody vyznávám svobodu i ostatních lidí. Podle mé ideologie si každý může dělat co chce, pokud tím neohrožuje či neobtěžuje někoho druhého.
Mě vždycky jen dojme to příšerné klišé o "týraných zvířátkách". Proto jsem argumentoval tou blbostí o týraných rostlinách. ;-) Takže mi fakt nejde o seriózní debatu, protože ve skutečnosti není z mého pohledu o čem debatovat. Jen jsem si trochu rejpnul. ;-)
Ale jestli ses mi rozhodla přilepit štítek s nápisem "troll", tak to hrdě přijmu. Ostatně, nikdy jsem netvrdil, že jsem dokonalý. A být trollem podle mne není zase tak špatné. Člověk může schytat i horší označení.;-) Teď mně dokonce napadá, že bych si ten titul mohl nějak zvýraznít na svém blogu. Dle zvyku některých blogerů, kteří si vystavují vyznamenání od ostatních blogerů. Fakt se mi ten "troll" děsně líbí.:D
P.S. Navzdory tomu, že rostliny nemají CNS, tudíž by je nemělo nic bolet, tak například frutariáni jsou poněkud odlišného názoru. I když jim samozřejmě nejde o skutečnou bolest, ale o jakousi morální degradaci rostlin ze strany člověka.
Abych to řekl upřímně, tak se mi tento jejich názor líbí. Je takový ideologicky čistý, není polovičatý. ;-)  :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama